گروه بویایی و نت های عطر

گروه بویایی و نت های عطر

همان طور که می دانید هر عطر و ادکلن دارای رایحه و گروه بویایی مشخصی می باشد که با توجه به آن ها مخاطب می تواند در تشخیص و انتخاب عطر مورد علاقه خود تصمیم بگیرد. گروه بویایی بر اساس ترکیب هماهنگ رایحه های مختلف تعیین می شود. 7 گروه بویایی ضروری وجود دارد که مرکبات، گل، شرقی، چوبی، آبزی، سبز و فوژر می باشند. در ادامه به تشریح آن ها می پردازیم:

گروه بویایی مرکبات

این گروه تازه و تند می باشد که به لطف نت های مرکبات خود، خورشید را به ارمغان در می آورند. پرتقال، لیمو، نارنگی، کلمانتین، ترنج، یوزو، سیترون و گریپ فروت ستاره های این گروه می باشند. گروه بویایی مرکبات جز قدیمی ترین گروه ها می باشند و رایحه های آن بسیار محبوب و اغلب فرار می باشند. به همین علت عط سازان تمایل دارند مرکبا ترا با گروه های بویایی دیگر مرتبط کنند تا عطری ماندگار بدست آورند.

گروه بویایی گلی

در این گروه پالت فوق العاده ای از گل ها وجود دارد که هر کدام دارای رایحه خاصی هستند. سوسن دره، گل رز، شکوفه پرتقال و غیره جز این گروه می باشند. عطر های گلی فرصت های زیادی را در اختیار شما قرار می دهند و عطر های حاصل اغلب احساسی و عاشقانه در نظر گرفته می شوند. یک عطر گل می تواند گل خاصی را برجسته کند یا ترکیبی به نام ترکیب سولی فلور ارائه دهد.

گروه بویایی چوبی

همان طور که از نام آن پیداست این عطر ها از درختان می آیند. استخراج اسانس ها از روی چوب یا خزه انجام می شود. این گروه شامل درختان از جمله سرو، ماهون، چوب گایاک، راش، صندل توس و غیره اشاره کرد. نعنا و وتیور نیز از گروه بویایی چوبی هستند که بوی بسیار مشخص آن ها باعث می شود به عطر چوب فکر کنیم. نعنا هندی یک گیاه استوایی ازآسیا است و وتیور گیاهی چند ساله از جنوب هند می باشد.

هر درخت با توجه به منطقه آب و هوایی که در آن رشد می کند، عطر خاص دارد. به طور مثال چوب صندل رایحه ای شیرین و ماندگار می دهد در حالی که سدر رایحه ای خام تر و نجیب تر به ارمغان می آورد. عطر های چوبی معمولا نه با یک اسانس، بلکه با کار ترکیباتی ایجاد می شوند که پیچیدگی، گرما و شخصیت را به گروه بویایی چوب یمی آورند.

گروه بویایی شرقی یا کهربایی

این گروه عطرهایی جمع آوری می کنند که پایه آن ها منحصرا بر روی موادی با منشا حیوانی با قدمت بیش از یک قرن می باشد. به طور مثال عنبر که اغلب به عنوان تثبیت کننده در نت پایه استفاده می شود در واقع ماندگاری یک عطر را بهبود می بخشد.

امروزه سنتز به ما این امکان را می دهد تا این نت ها را بازسازی کنیم و عطر های شرقی با موادی با نت های شیرین، پودری و تند مانند سیست – لبدانوم، دارچین یا چوب های معطر و گران بها مانند عود تولید کنیم. گروه بویایی شرقی که کهربا نیز نامیده می شوند جز گروه های حسی می باشند و از ترکیبایی همچون وانیل، بخور و دانه تونکا تشکیل شده است و از رایحه های قوی و گرم تشکیل شده است.

گروه بویایی چرمی

قدمت این دسته از گروه بویایی به سال های دور بر می گردد. اولین عطر چرمی در تاریخ به نام برند سلطنتی کرید ثبت شده است که در زمان تولید کننده دستکش های چرمی بود. این عطر توسط پادشاه وقت انگلستان که رایحه دستکش چرمی را دوست داشت مورد استفاده قرار می گرفت.

استخراج رایحه های دسته چرمی از خود چرم و پوست حیواناتی مانند گاو با بوی زننده اولیه و حتی قیر از روش های اولیه و ستی در عطر سازی بوده است و اولین عطر های ساخته شده در این دسته بندی قرار می گیرند.

طبع گرم و طعم تند و تلخ عطر های چرمی بیشتر با روحیات افراد با اعتماد به نفس و صاحب سبک سازگار است تا با زبان عطر، جایگاه شخصیتی و اجتماعی خود را ثابت کنند. عطر های این دسته به سبب تلخی و رایحه خاصی که دارند، اغلب مردانه هستند.

گروه بویایی مدیترانه ای

به این دسته گروه بویایی چایپر در سال 1917 بعد از خلق عطر پا به عرصه دنیای عطر و ادکلن گذاشت. رایحه مدیترانه ای از بو ها و عطر های دل انگیز سواحل مدیترانه ای قبرس گرفته شده است و یادآور خاطرات خوشی در سواحل زیبای این جزیره است.

رایحه تند و نافذ این گروه به علت وجود ترکیباتی نظیر نعنا هندی، خزه بلوط، ترنج، لیمو شیرین، لیمو ترش، هل، چرم، خس خس یا وتیور، گل یاسمین، گل رز، چوب صندل سفید، بخور، فلفل صورتی و گل لادن می باشد.

برای کسب اطلاعات بیشتر می توانید از طریق صفحه تماس با ما نشانی و شماره تماس ما را داشته باشید.

مطالب مرتبط:

عطر چیست؟/ www.atrdorsa.com

تفاوت عطر، ادو پرفیوم، ادو تویلت و ادکلن چیست؟/www.atrdorsa.com

اشتراک گذاری:

محصولات مرتبط

نظر بدهید